Paperisen ja toisen puolesta asioinnin mahdollistaminen
Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjille
Pirkanmaan hyvinvointialueen strategiassa digitalisaatio on mainittu mahdollisuutena lisätä palveluiden vaikuttavuutta sekä sujuvaa ja nopeaa yhteydensaantia. Kaikilla sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjillä ei kuitenkaan ole valmiuksia digitaalisten palveluiden käyttöön. Vaikka 93 prosenttia 16–89-vuotiaista onkin joskus käyttänyt internetiä, se ei osoita verkkopalveluiden käytön sujuvuutta tai yleisyyttä. Tilastokeskuksen vuonna 2022 tehdyn tutkimuksen mukaan 65–74-vuotiaista 48 prosenttia ja 75–89-vuotiaista 24 prosenttia on ladannut tai tulostanut virallisen lomakkeen viimeisen 12 kuukauden aikana. Kosketusnäytöllinen puhelin omassa käytössään oli 65–74-vuotiaista 78 prosentilla ja 42 prosentilla 75–89-vuotiaista. Vuonna 2021 verkkokaupasta ostoksia on tehnyt 65–74-vuotiaista 33 prosenttia ja 75–89-vuotiaista 11 prosenttia.
Strategiassa on myös todettu erilaisten käyttäjäryhmien huomioon ottaminen sähköisiä palveluita laajennettaessa. Tätä edellyttää myös palveluiden käyttäjien yhdenvertainen kohtelu. Tämänhetkinen käytäntö, joka edellyttää muun muassa hakemusten tekemisessä ja hakemusten tulostamisessa kirjautumista sähköiseen asiointiin, vaikeuttaa monien ihmisten palveluiden käyttöä. Esitämmekin, että Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluissa mahdollistetaan seuraavin keinoin palveluiden käyttö myös heille, joilla ei ole valmiuksia verkkoasiointiin:
- Varmistetaan, että paperisia lomakkeita on saatavilla sosiaali- ja terveydenhuollon toimipaikoissa.
- Mahdollistetaan PDF-muotoisten lomakkeiden tulostus verkkosivustolta ilman sisäänkirjautumista.
- Mahdollistetaan toisen puolesta asiointi sähköisissä palveluissa.
Sinikka Torkkola, varavaltuutettu (vas.)
Minna Minkkinen, valtuutettu (vas.)