Valtuustoaloite: Potilaan pitää pystyä valitsemaan kiireettömän hoidon takaisinsoittoaika itselleen sopivaan aikahaarukkaan
Terveydenhuoltolain (§ 51) vaatimus on, että potilaan täytyy saada yhteys terveyskeskukseen sekä hoidon tarpeen arviointi yhden arkipäivän aikana.
Yhteyttä ei nykyään kuitenkaan välttämättä saa välittömästi potilaan soittaessa, vaan ajanvaraus toimii käytännössä takaisinsoiton varassa. Siksi asiakkaalle täytyy antaa mahdollisuus valita aikahaarukka, jolloin hänelle soitetaan takaisin. Näin asiakkaat saadaan tavoitettua nopeammin ja varmemmin, eikä turhia takaisinsoitto yrityksiä jouduta tekemään.
Ei ole kohtuullista olettaa, että asiakas pystyy soteasemalle soitettuaan käyttämään koko loppupäivän takaisinsoiton odottamiseen. Kaikilla ei esimerkiksi ole mahdollisuutta vastata puhelimeen töissä ollessaan. Joillakin työpaikoilla puhelinta ei saa työaikana edes pitää mukana.
Myös muilla kuin työssäkäyvillä, kuten esimerkiksi eläkkeellä olevilla, taas on muita menoja, jotka on pakko unohtaa, kunnes saa odotetun takaisinsoiton. Pahimmassa tapauksessa soitto ei edes tule kuluvan päivän aikana.
Aikahaarukan valitseminen helpottaa ja tehostaa myös takaisinsoittajien työtä, koska heidän ei tarvitse turhaan tavoitella asiakasta useampaan kertaan, vaan yhteys saadaan ensimmäisellä takaisinsoittokerralla.
Anne Nyman, aluevaltuutettu