Mei­rän oma osuus­kaup­pa! – Edis­tys­tä osuus­kaup­pa­vaa­lei­hin

Pirkanmaan Osuuskaupan vaalit 25.3.-6.4.

Katso tästä vasemmiston ehdokkaat

Pirkanmaan Osuuskaupan omistajia olemme me osuuskunnan jäsenet. Me haluamme, että osuuskauppamme on yhteiskuntavastuullinen ja edistyksellinen. Meirän osuuskaupallamme on oltava vahva visio yhteiskunnasta, jossa tuotteet ovat vastuullisia ja työehdot ovat reilut. Osuuskaupan tulee tuntua siltä, että kaupalla on väliä – että kauppa on erityinen ja oma!

Kuluttajan tarpeet

Osuuskauppa on merkittävä kauppapaikka isolle joukolle ihmisiä työssäkäyvistä vähävaraisiin, opiskelijoista eläkeläisiin ja keskusta-asujista omakotitaloalueiden asukkeihin. Osuuskaupan on tarjottava kuluttajilleen laadukkaita tuotteita kohtuuhinnalla. Tuotteiden hinnoittelun, markkinoinnin ja esillepanon on tuettava siirtymää ekologiseen ja eettiseen kuluttamiseen, ja koko tuotevalikoimaa on rakennettava ekologiseksi ja vastuulliseksi.

Osuuskaupassa asioimisen tulee olla helppoa. Lähikauppoja on pidettävä yllä ja niiden hintojen on oltava samalla viivalla hypermarkettien kanssa. Verkkokauppaa on kehitettävä yhä laadukkaammaksi palveluksi niille, jotka eivät ehdi, halua tai pysty käymään kaupassa.

Työntekijän asema

Osuuskauppa on merkittävä alueellinen työllistäjä ja monelle myös ensimmäinen työpaikka. Osuuskaupan tulee toimia reiluilla työehdoilla ja sen on tarjottava lisätunteja niitä haluaville osa-aikaisille työntekijöille. Osuuskaupalle on voimavara, että sillä on omia, osaavia ja hyvinvoivia työntekijöitä sekä luottamushenkilöitä, jotka valvovat ja kehittävät työehtoja ja työhyvinvointia. Hyvänä työnantajana toimiminen on osuuskaupan kunnia-asia.

Tuottajan hyvä

Osuuskauppa on merkittävä paikallisten tuotteiden sisäänostaja ja välittäjä. Lähialuetuotannon ja oman alueen yrittäjien tuotteiden osuus kaupassa on pidettävä korkeana. Tuottajien ja yrittäjien kanssa on solmittava pitkäkestoisia ja ekologista tuotantoa suosivia sopimuksia. Näin osuuskauppa kasvattaa paikallista elinvoimaa, tukee lähialueensa hyvinvointia ja ylläpitää kansallista ruokaomavaraisuutta. Myös muissa hankinnoissa on suosittava suomalaista.

Eettisyys, ekologisuus ja edistyksellisyys

Tulevaisuuden osuuskauppa on tuottajan, kuluttajan ja työntekijöiden tarpeet huomioiva, ekologinen, eettinen ja reilu toimija. Tulevaisuuden osuuskauppa huomioi globaalin tuotantoketjun vaikutukset ja vähentää määrätietoisesti tuotantoketjunsa hiilijalanjälkeä sekä pitää huolen tuotteidensa ja toimintansa läpinäkyvyydestä. Tulevaisuuden osuuskauppa suosii paikallisia, kotimaisia ja ekologisia tuotteita ja tarjoaa kuluttajilleen kestäviä valintoja.

Meirän oma osuuskauppa on tulevaisuuden tekijä!

Vasemmistolaiset toimijat Pirkanmaan osuuskauppavaaleissa 25.3.-6.4.2020