Pii­ri­ko­kous ot­ti kan­taa so­te-uu­dis­tuk­seen

Pirkanmaan Vasemmistoliiton piirikokous

Ylöjärvi 26.11.2016

Sosiaali- ja terveysuudistuksessa on tartuttava vakavimpaan terveysongelmaan: köyhyyteen

Pirkanmaan vasemmistoliitto on huolissaan terveyserojen kasvusta. Piirijärjestö vaatii lauantaina piirikokouksessaan Ylöjärvellä hyväksymässään kannanotossaan, että sosiaali- ja terveysuudistuksessa keskitytään tärkeimpiin tavoitteisiin eli terveyserojen kasvu pysäyttämiseen sekä  kaikkien köyhimpien suomalaisten terveyden edistäminen.

Terveyden ja hyvinvointilaitoksen tutkimukset osoittavat, että käytännössä pienituloisten miesten elinajan kasvu on pysähtynyt tai jopa kääntynyt laskuun. Vuonna 1984 35-vuotiaiden toimihenkilöiden odotettavissa oleva elinaika oli miehillä 4,7 vuotta ja naisilla 2,2 vuotta pidempi kuin työntekijäammateissa toimivilla. Nyt ero on miehillä 6,1 vuotta ja naisilla 3,3 vuotta.

• Yhteiskunnan terveysmenot vähenevät tehokkaimmin, kun helpotetaan kaikkein pienituloisimpien mahdollisuuksia käyttää terveyspalveluja ja edistää omaa terveyttään, korostaa Pirkanmaan Vasemmistoliiton puheenjohtaja Sinikka Torkkola.

Sote-uudistuksen tehtävänä tulee olla tarjota kaikille Suomessa asuville yhdenvertaiset oikeudet ja mahdollisuudet käyttää sosiaali- ja terveyspalveluja. Tavoitteena tulee olla täysin maksuttomat palvelut. Ensimmäinen askel sitä kohti on perusterveydenhuollon asiakasmaksuista luopuminen.

Torkkola jatkaa puheenjohtajana, Kiretistä uusi varapuheenjohtaja

Piirikokous valitsi Sinikka Torkkolan jatkamaan piirijärjestön puheenjohtajana. Torkkola on tamperelainen tutkija ja Tampereen yliopiston pääluottamusmies.

Ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa tamperelainen Antti Salonen. Salonen on  Sandvikin Tampereen tehtaidenpääluottamusmies ja Tampereen Metallityöväen Ammattiosaston seitsemän puheenjohtaja.

Toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin  Veera Kiretti Valkeakoskelta. Nuoriso-ohjaaja Kiretti työskentelee nuorten starttipajan ohjaajana Lempäälässä. Hän on Valkeakosken vasemmiston puheenjohtaja.

Piirihallituksen jäseniksi valittiin  Ilkka Hirvi (Tampere, uusi), Milla Jurva (Tampere), Jouko Koivunen (Pirkkala, uusi), Satu Kosola (Lempäälä, uusi), Jari Laihia (Akaa, uusi), Vilho Ponkiniemi (Hämeenkyrö), Leena Saarela (Sastamala), Marja-Leena Torkki (Nokia), Sami Vastamäki (Ylöjärvi) ja Risto Viitanen (Virrat). Piirihallituksen varajäseniksi valittiin Timo Rautanen (Kangasala), Jari Salmi (Valkeakoski) ja Jarno Tuohiniemi (Nokia, uusi).

Piirikokouksen kannanotto on luettavissa kokonaisuudessaan piirijärjestön verkkosivulla:

Puheenjohtaja Sinikka Torkkola, p. 044-5252736

Toiminnanjohtaja Jukka Kinos, p.  040 743 1153