Pir­kan­maan va­sem­mis­ton alue­vaa­lioh­jel­ma

HYVINVOINTIALUEET ASUKKAITA VARTEN  Sosiaali- ja terveyspalveluiden tarjonnan on perustuttava olemassa olevaan tarpeeseen ja niissä on pystyttävä huomioimaan palvelutarpeiden muuttuminen tulevaisuudessa.

Tällä hetkellä hyvinvointialueiden rahoitusta leikataan rajusti. Tilanne on kestämätön tilanteessa, jossa rahoitus on jo lähtökohtaisestikin riittämätöntä väestön ikääntymiseen ja palvelutarpeeseen nähden. Rankat leikkaukset tilanteessa, jossa hyvinvointialueet kamppailevat suurten alijäämien kanssa on mahdoton yhtälö, joka uhkaa sysätä alueet kriisiin ja pakottaa palveluista leikkaamiseen. Hallituksen tulee varautua antamaan lisärahoitusta sitä tarvitseville alueille. Myös alijäämän kattamisvelvoitetta on pidennettävä neljään vuoteen ja hyvinvointialueindeksiä on korjattava realistisemmaksi. Hyvinvointialueille on annettava verotusoikeus.

Pirha on osa Sisä-Suomen yhteistyöaluetta. Hyvinvointialueiden on tehtävä tiivistä yhteistyötä yhteistyöalueilla parhaiden mahdollisten käytänteiden ja toimintatapojen jakamiseksi. Yhteistyöalueiden kesken on myös järkevää tehdä tiivistä yhteistyötä esimerkiksi hankintojen ja tukipalveluiden tuottamisessa, sekä joidenkin erityispalveluiden osalta. 

Sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuus on turvattava Pirkanmaalla

Terveysasemien verkoston tulee olla saavutettava kaikkialla Pirkanmaalla. Erityisesti Pirkanmaan reuna-alueiden kunnat ovat erittäin riippuvaisia elinvoimastaan ja hyvien sosiaali -ja terveyspalveluiden saatavuudesta. Omalääkäri/ Omatiimi -mallia tulee kehittää julkisessa terveydenhuollossa.

Asiakasmaksut minimiin

Asiakasmaksut rasittavat maksukatoista huolimatta erityisesti pienituloisia.Pirhan tulee alentaa asiakasmaksuja, ja soveltaa lainsäädännön suomaa mahdollisuutta jättää asiakasmaksut perimättä kokonaan, mikäli  niiden periminen ajaa asiakkaan kohtuuttomaan tilanteeseen. Terveyskeskusmaksuista tulee luopua kokonaan. Asiakasmaksujen perinnässä ei pidä käyttää yksityisiä perintäyhtiöitä. 

Oikeaa hoitoa oikea-aikaisesti kaikille 

Perusterveydenhuollon palveluiden tulee olla ihmisten saavutettavissa joko lähipalveluna, liikkuvana palveluna tai etäpalveluna alueen ja sen asukkaiden erityispiirteet huomioiden. 

Mielenterveyspalvelut ja päihdepalvelut kuntoon 

Pirhan on pystyttävä kääntämään mielenterveyspalveluiden painopiste erikoissairaanhoidosta ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin yhteistyössä kuntien ja kolmannen sektorin kanssa. Kuntien ennaltaehkäiseviä palveluita tulee tukea Pirhan palveluiden rinnalla, ja toimintaa tulee järjestää vastuualueet ylittäen. Alueella on varmistettava psykiatrian palveluiden saatavuus henkilöstön määrää lisäämällä. 

Perheiden tukeminen kannattaa

Lapsiperheitä täytyy tukea pitkäjänteisesti ja moniammatillisesti. Alueiden tulee panostaa ongelmien ennaltaehkäisyyn, eli neuvolaan, perheiden varhaiseen tukeen, aikuissosiaalityöhön, päihde- ja  mielenterveyspalveluihin ja lähisuhdeväkivallan ehkäisemiseen.  

Oikeus arvokkaaseen ikääntymiseen kuuluu kaikille 

Ikääntyneiden ihmisarvoisen hoidon ja hoivan turvaaminen tulee olla Pirhassa ikääntyneille tarjoamien palveluiden keskiössä. Pirhan on huolehdittava, että ikäihmiset pääsevät oikea-aikaisesti tarvitsemiensa palveluiden pariin. Palvelut tulee järjestää pääsääntöisesti ikäihmisten asuinkunnassa. Liikkuvilla palveluilla voidaan täydentää palveluvalikoimaa. Digipalveluilla ei voida korvata ihmistä.

Omaishoitajien ja perhehoitajien riittävä tuki turvattava 

Omaishoitajien jaksamisen turvaamiseksi Pirhassa pitää panostaa omais- ja perhehoitoa tukeviin laadukkaisiin palveluihin. Omaishoidontuki tulee saada subjektiiviseksi oikeudeksi ja maksatus Kelalle.

Pelastuspalvelut luovat arjen turvallisuutta 

Pirkanmaalla on huolehdittava pelastustoimen palvelutasosta ja avun nopeasta saatavuudesta. Jokaisessa alueellisessa keskuksessa tulee olla niin palo- ja pelastustoimen, kuin sairaankuljetuksenkin alueelliset toimipisteet.

 

KUNTIEN JA HYVINVOINTIALUEIDEN YHTEISET HAASTEET JA MAHDOLLISUUDET  

Pirha vastaa alueensa sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluiden järjestämisestä. Vaikka vastuu edellä mainituista palveluista on selkeästi Pirhalla, on kunnilla keskeinen rooli myös Pirkanmaan asukkaiden hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisessä omien palveluidensa kautta. Vaikka kunnat ja Pirha ovat omia organisaatioitaan, ovat niiden alueella asuvat asukkaat yhteisiä. 

Talouden pohjan on oltava kunnossa 

Jokaisella on oikeus  saada riittävät palvelut oikea-aikaisesti. Mikäli se ei muuten onnistu, on käytettävä lainsäädäntöön kuuluvaa oikeutta turvautua valtion ylimääräiseen rahoitukseen. 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on meidän jokaisen vastuulla

Vastuu asukkaiden hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistämisestä on sekä kunnilla että Pirhalla. Hyvinvointialue uudistuksen tarkoituksena oli vähentää raja-aitoja, ja siksi tiivistä yhteistyötä tulee tehdä palvelujen varmistamiseksi. Pirhan ja kolmannen sektorin yhteistyötä tulee tiivistää ja järjestöille riittävät taloudelliset toimintaedellytykset. 

Demokratia vaatii tekoja

Hyvinvoivassa kunnassa ja Pirkanmaan alueen asukkailla tulee olla mahdollisuus osallistua päätöksentekoon muulloinkin kuin vaaleissa äänestämällä. Osallistumisen mahdollisuudet ja  edellytykset on myös turvattava kaikille. 

Kuntien ja Pirhan osaajapula on ratkaistava

Laadukas työnantajapolitiikka lähtee henkilöstön hyvinvoinnin edistämisestä. Vastuullinen kunta ja Pirha luottaa omaan tehokkaaseen palvelutuotantoonsa, eikä edistä yhtiöittämis- ja ulkoistamiskehitystä. Omana työnä palvelut ovat lähempänä demokraattista päätöksentekoa. Riittävän henkilöstömitoituksen ja vakituisten työsuhteiden on oltava kuntien ja Pirhan työnantajapolitiikan perusta. Pätkätyön ja vuokratyövoiman käyttö tulisi olla viimeinen keino kuntien ja Pirhan toimintaa resursoitaessa.