Tampereen ja Seinäjoen välillä on ainoastaan yksi raide. Välillä matkustaa vuodessa noin 2,2 miljoonaa matkustajaa, mikä on Suomen suurin matkustajamäärä 1- raiteisella radalla. Tampereen pohjoispuolelta Seinäjoen eteläpuolelle 1-raiteista rataa on noin 140 km. Rataosuus vaikuttaa koko Suomen rautatieliikenteeseen. Tehtyjen selvitysten mukaan yhteysvälin 2-raiteistaminen parantaisi junaliikenteen sujuvuutta myös eteläisen Suomen vilkkailla rataosuuksilla.
Lähijunaliikenteestä on jo nyt saatu hyviä kokemuksia Nokialta, Lempäälästä, Orivedeltä ja Tampereelta. Tähän merkittävin tekijä on ollut yhteinen lipputuote. Lähijuna- ja ratikkaverkostoa laajentamalla ja monipuolistamalla tarjoutuu yhä useammalle pirkanmaalaiselle mahdollisuus käyttää julkista liikennettä. Siirtymistä raiteille on nopeutettava sekä edelleen tuettava tihentämällä vuorovälejä ja laajentamalla lähijuna- ja raideverkostoa myös muihin Pirkanmaan kuntiin. Pirkanmaan raideliikenteen kehittämisen yhteydessä on tärkeää taata riittävät investoinnit myös rataverkon peruskorjauksiin, joukkoliikenteen arvonlisäverottomuuteen ja joukkoliikennetukiin. Jatkuvasti kasvavan maakunnan tulee myös huomioida MAL- eli maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksissa, että kunnissa voidaan turvallisesti jatkaa raideverkostojen suunnittelua ja toteutusta. Maakunnassa tulee panostaa sellaiseen kehitykseen, joka ilmastotoimien lisäksi myös sujuvoittaa ihmisten kulkemista niin arki- kuin työmatkoilla, kuten liityntäpysäköinnin ja matkaketjujen sujuvuuden huomioiminen.
Tulevaisuuden joukkoliikenneratkaisuissa on huomioitava uudet innovaatiot, kuten robottiajoneuvot, joilla voidaan mahdollistaa myös haja-asutusalueiden ja hiljaisten aikojen joukkoliikenne. Pääteasemien yhteyteen rakennettavilla pyörä- ja yhteiskäyttöautoasemilla mahdollistetaan myös viimeisten kilometrien onnistuminen päätepisteeseen saakka.
Joukkoliikenteen matkustajamäärien ja julkisen liikenteen saavutettavuuden lisäämiseksi myös matkalippujen hintoja on kohtuullistettava ja pitkällä aikavälillä on siirryttävä maksuttomaan julkiseen lähiseudun joukkoliikenteeseen.
Kannanotto hyväksytty Pirkanmaan vasemmistoliiton kevätkokouksessa 29.4.2023