Pai­kal­lis­ju­nayh­teyk­siä ei saa lak­kaut­taa

Pirkanmaan Vasemmistoliiton piirihallitus 8.10.2015

Pirkanmaan vasemmistoliitto vastustaa liikenneministeriön hankkeita lopettaa paikallisjunaliikenne Haapamäen ja Oriveden välillä.

Paikallisjunayhteydet ovat olennainen osa pirkanmaalaista julkista liikennettä. Junia käytetään sekä työ- ja opiskelumatkoilla että asiointimatkoilla. Alueellinen paikallisjunaliikenne on tähän saakka mahdollistanut toisen asteen ja yliopisto-opiskelun esimerkiksi Tampereella, Keuruulla, Orivedellä ja Seinäjoella.  Opiskelijat joutuvat junavuorojen lakkauttamisen takia muuttamaan keskuspaikkakunnille. Monissa tapauksissa tästä voi nousta kynnys opintojen jatkamiselle.Erityisesti autottomille vanhuksille edullinen junaliikenne on mahdollistanut asumisen keskustaajamien ulkopuolella.  Ministeriön linjaus on vakavassa ristiriidassa vanhusten kotona-asumistavoitteiden kanssa.

Piirihallitus hämmästelee keskustapuolueen ja perussuomalaisten vaivatonta mukautumista kokoomuksen ajamaan syrjäseuduista viis  -politiikkaan.  Aiotut paikallisliikenteen lakkautukset kuihduttavat yritysten toimintaedellytyksiä, lisäävät työttömyyttä ja maaltapakoa. Junaliikenteen leikkaukset välillä Joensuu  Senäjoki merkitsevät Suomen poikittaisen junaliikenteen täydellistä alasajoa.

Paikallisen junaliikenteen leikkaukset vähentävät mahdollisuuksia julkisen liikenteen käyttöön maaseudulla ja poistaa mahdollisuuden asua ilman omaa autoa monilla paikkakunnilla.  Hallituksen tulisi näiden vähentämispyrkimysten sijaan etsiä mahdollisuuksia lisätä käyttäjiä ja vahvistaa henkilöliikenteen lisäksi ratojen rahtiliikennettä. Pohjois-Pirkanmaalla uusien puunjalostuslaitosten luonteva paikka olisikin radan varressa. Se olisi perusteltua myös  ympäristösyistä.  Esitys on myös ristiriidassa parahaillaan valmisteilla olevan Pirkanmaan maakuntakaavan kanssa.