Osal­lis­tu vir­tu­aa­li­vap­puun

Koronatilanteen takia perinteiset vappujuhlallisuudet on peruttu niin Pirkanmaalla kuin muuallakin. Vasemmistoliitto ja Pirkanmaan Vasemmiston verkkolehti Vasen Kaista järjestävät kuitenkin virtuaalista vappujuhlintaa.

Vasemmiston vappu 2020 – Solidaarisuutta nyt!

Poikkeusolot vievät meidät torien sijasta viettämään tätä vappua kotioloissa. Vasemmiston vappuun voi tänä vuonna osallistua kotisohvalta!

Vasemmiston vappulähetys alkaa facebook- ja youtube-sivuillamme vapunpäivänä 1.5. klo 12. Vappupuheen pitää livenä vasemmistoliiton puheenjohtaja, opetusministeri Li Andersson, ja lisäksi mukana on ainakin musiikkia ja vapputervehdyksiä.

Vapunviettoon voi osallistua myös lähettämällä meille kuvan itsestäsi ja omasta vappukyltistäsi Kootaan kuvista virtuaalinen vappukulkue! Lisätietoa kuvista ja niiden toimittamisesta löytyy täältä lähempänä vappua.

Vapun teemamme on #SolidaarisuuttaNyt! Näinä aikoina solidaarisuutta tarvitaan enemmän kuin koskaan. Yhteisvoimin tästäkin päästään yli, eikä ketään jätetä!

Tervetuloa mukaan viettämään vasemmiston vappua omalla kotisohvalla!

Tapahtuma Facebookissa

Etävappu lähestyy – lähetä vappupuhe Vasempaan kaistaan

Korona vallitsee yhä, mutta perinteisiä vappujuhlia ei tarvitse tykkänään perua. Koronan aikana monet tapahtumat onkin päädytty siirtämään verkkoon. Monet järjestöt ovat toimimassa näin myös vapun aikana. Vasen Kaista kannustaa pirkanmaalaisia kehittämään erilaisia juhlistamisen keinoja etävappua varten.

Vasen Kaista kutsuu lukijoitaan pitämään vappupuheita verkossa. Nyt ei ole mahdollista käydä kuuntelemassa puhetta perinteiseen tapaan paikallisella punaisten muistomerkillä, mutta pirkanmaalaiset voivat itse luoda vappumieltä verkkoon kukin laatimalla oman vappupuheensa.

Vappupuheen videointi on älypuhelimella helppoa. Video kannattaa kuvata mahdollisimman hiljaisessa, valoisassa ja kaiuttomassa tilassa. Puhelin kannattaa asettaa rinnan korkeudelle esimerkiksi kirjapinon päälle. Puhu kuuluvalla äänellä, mutta älä seiso aivan kamerassa kiinni.

Kun video on valmis, sen voi julkaista esimerkiksi omalla Facebook-seinällään. Vaihtoehtoisesti voit lähettää videosi meille, niin julkaisemme sen verkkolehtemme Youtube-kanavalla. Videon voi lähettää esimerkiksi sähköpostin liitetiedostona osoitteeseen vasenkaista@gmail.com. Jos lähetät videosi meille, pidäthän sen korkeintaan noin kahden minuutin mittaisena.

Vappupäivänä Vasen Kaista julkaisee vappupuhekoosteen kaikista tietoonsa saamista puheista. Yhdessä ideoimalla ja tekemällä myös etävappuun on mahdollista luoda yhteisöllisyyttä ja henkistä läheisyyttä, niin kuin vappujuhlaan kuuluukin.

Vasen Kaista