Pii­ri­ko­kous ää­nes­te­li hy­väs­sä hen­ges­sä

Pirkanmaan Vasemmistoliiton kevätpiirikokouksessa ajankohtaisesta poliittisesta tilanteesta puhui eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen. (eturivissä ensimmäisenä oikealta.)
Pirkanmaan Vasemmistoliiton kevätpiirikokouksessa ajankohtaisesta poliittisesta tilanteesta puhui eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen (eturivissä ensimmäisenä oikealta). Kuva: Virva-Mari Rask.

Pirkanmaan Vasemmisto kokoontui Tampereella vanhalla kirjastotalolla tänään. Kokouksessa keskusteli ajankohtaisesta poliittisesta tilanteesta ja Vasemmiston 8. puoluekokoukseen valmistautumisesta. Ajankohtaisten asioiden keskusteluun kokousta johdatteli eduskuntaryhmän puheenjohtaja Aino-Kaisa Pekonen. Puoluekokous kokoontuu 10.-12.6. Oulun kaupunginteatterissa. Kokouksessa valitaan mm. Vasemmistoliitolle uusi puheenjohtaja, Paavo Arhinmäen ilmoitettua jäävänsä sivuun. Kokous valitsee myös uuden puoluesihteerin – Pirkanmaan Vasemmiston puheenjohtaja Sinikka Torkkola on ehdolla tehtävään.

Piirikokous äänesti puoluevaltuuston jäsenistä, piiristä valitaan viisi varsinaista jäsentä ja viisi varaedustajaa puoluekokousten välillä korkeimpaan päättävään elimeen. Paikkoja tavoitteli kaikkiaan 17 ehdokasta. Piirikokous esittää puoluevaltuustoon Milla Jurvaa, Jouni Sireniä, Sinikka Torkkolaa Tampereelta, Veera Kirettiä Valkeakoskelta ja Rauno Kesseliä Ylöjärveltä. Varalle esitetään Rauno Lehtistä Pirkkalasta, Tuula Linnusmäkeä Lempäälästä, Leena Saarelaa Sastamalasta, Henrik Jaakkolaa ja Tatu Ahposta Tampereelta.

Keskustelun jälkeen kokous päätyi haastamaan pirkanmaalaiset kuntapäättäjät puolustamaan peruspalveluita

Pirkanmaan vasemmiston haaste: verorahoitteiset palvelut turvattava

Kuntalaisten yhdenvertaiset oikeudet palveluihin ovat Pirkanmaalla vaarantuneet. Sipilän hallituksen leikkaukset ovat painostaneet monet kunnat vähentämään palveluja ja nostamaan asiakasmaksuja. Korotukset esimerkiksi päivähoidossa, koulujen iltapäivätoiminnassa ja terveyspalveluissa tuntuvat kovimmin lapsiperheiden ja pienituloisten kukkarossa.

Lopullinen päätösvalta palveluiden rahoittamisesta on kuitenkin kunnilla. Ne voivat ottaa käyttöön maksukorotukset tai pitää kiinni verorahoin kustannetuista palveluista. Pirkanmaalla ovatkin monet kunnat jo rohkeasti päätyneet puolustamaan verorahoitteisia hyvinvointipalveluja joko pitämällä maksut ennallaan tai korottamalla niitä hallituksen toivetta maltillisemmin.

Pirkanmaan vasemmistoliitto haastaa kaikki Pirkanmaan kuntapäättäjät puolustamaan pienituloisten oikeutta peruspalveluihin.

Puheenjohtaja Sinikka Torkkola, 0445252736

Toiminnanjohtaja Jukka Kinos, 0407431153