Pirkanmaan vasemmistoliitto teki ehdokasvalintoja ja valitsi piirihallituksen

Vasemmalta: Anna Kontula, Satu Kosola, Anneli Lehtonen, Kai Muukkonen, Jouni Sirén, Anne Nyman, Noora Tapio, Virva-Mari Rask, Leena Saarela ja Antti Salonen. Kuvasta puuttuvat Mikko Aaltonen, Rauno Kesseli, Katja Kotalampi, Aapo Niemi, Iikka Nikkinen, Heli Piirainen, Ilkka Porttikivi, Liban Sheikh, Raija Westergård. Kuva: Pertti Salo

Pirkanmaan vasemmistoliitto kokoontui piirikokoukseen lauantaina Tampereella. Piirikokous asetti eduskuntavaaleihin täyden 19 ehdokkaan listan ja valitsi järjestölle uuden piirihallituksen. Kokous myös julkisti kannanoton, jossa esitetään Pirkanmaasta liikennesuunnittelun suunnannäyttäjää sekä esitti vasemmistoliiton listalle kahta eurovaaliehdokasta.

Eduskuntavaaliehdokkaiksi valittiin Mikko Aaltonen, 42, Tampereelta, Rauno Kesseli, 61, Ylöjärveltä, Anna Kontula, 41, Tampereelta, Satu Kosola, 51, Lempäälästä, Katja Kotalampi, 28, Virroilta, Anneli Lehtonen, 65, Nokialta, Kai Muukkonen, 54, Valkeakoskealta, Aapo Niemi, 36, Tampereelta, Iikka Nikkinen, 33, Kangasalta, Anne Nyman, 54, Nokialta, Heli Piirainen, 44, Akaasta, Ilkka Porttikivi, 38, Tampereelta, Virva-Mari Rask, 40, Tampereelta, Leena Saarela, 54, Sastamalasta, Antti Salonen, 40, Tampereelta, Liban Sheikh, 28, Tampereelta, Jouni Sirén, 52, Tampereelta, Noora Tapio, 22, Tampereelta ja Raija Westergård, 63, Hämeenkyröstä.

Naisia ehdokkaista on kymmenen ja miehiä yhdeksän.

–  Vasemmistoliiton kevään eduskuntavaaliehdokkaat edustavat monipuolisesti koko Pirkanmaata. Tästä on hyvä lähteä vaalitöihin ja aloittaa Pirkanmaan ja koko Suomenkin suuntaaminen kohti inhimillisempää Suomea, kommentoi puheenjohtaja Marja-Leena Torkki ehdokaslistaa.

Marja-Leena Torkki jatkaa Pirkanmaan vasemmistoliiton puheenjohtajana

Marja-Leena Torkki Nokian vasemmistosta jatkaa Pirkanmaan vasemmistoliiton puheenjohtajana. Varapuheenjohtajana jatkaa Tatu Ahponen Itä-Tampereen osastosta. Uutena varapuheenjohtajana aloittaa Niko Vallenius Mansen Punavihreistä.

Piirihallituksen jäseniksi valittiin Senni Almusa Pirkkalasta, Sanna-Maria Anttila Tampereelta, Johannes Asikainen Tampereelta, Ilkka Hirvi Tampereelta, Marketta Hyvärinen Pirkkalasta, Jari Laihia Akaasta, Anne Lappalainen Orivedeltä, Mirka Löf Hämeenkyröstä, Jari Numminen Valkeakoskelta, Iikka Nikkinen Kangasalta, Timo Rautanen Kangasalta, Nina Söderholm Lempäälästä, Leena Saarela Sastamalasta, Anna Jukantupa Ylöjärveltä ja Risto Viitanen Virroilta.

Varajäseniksi valittiin Christian Karau Tampereelta, Erkki Moisio Ylöjärveltä, Pirkko Niemi Sastamalasta, Jarno Tuohiniemi Nokialta ja Sami Vastamäki Ylöjärveltä.

Kokous teki esityksen eurovaaliehdokkaista

Piirikokous päätti esittää eurovaaliehdokkaiksi Jorma Mäntylää Kangasalta ja Sinikka Torkkolaa Tampereelta.

Kannanotto
Pirkanmaan Vasemmistoliiton piirikokous 10.11.2018

Pirkanmaasta liikennesuunnittelun suunnannäyttäjä

Pirkanmaan Vasemmistoliitto haluaa nostaa Pirkanmaan maakunnan liikennesuunnittelun edelläkävijäksi ja suunnannäyttäjäksi. Se on niin ilmastonmuutoksen jarruttamisen, työllisyyden kuin ihmisten liikkumismahdollisuuksien kysymys.

Lähtökohtana tulee olla julkisen liikenteen kehittäminen ja yksityisautoilun vähentäminen.

Painopisteen pitää olla kuntien välisen raideliikenteen lisäämisessä. Tämä edellyttää lisäraiteiden rakentamista ainakin Tampereelta etelään. Myös muiden raideyhteyksien rakentamisen tarvetta on selvitettävä. Kehittämisessä on otettava huomioon myös maksujen kohtuullisuus, jotta julkisen valinta on kaikille aito mahdollisuus.

Meneillään olevat Tampereen ratikan rakennustyöt tulee saattaa loppuun suunnitellussa aikataulussa. Samalla on yhdessä muiden kuntien kanssa tarkasteltava ennakkoluulottomasti raitiotien ulottamista naapurikuntiin.

Päätiestön rakentamiskohteiden lisäksi Pirkanmaan alempiasteinen tiestö on vuosikausia jatkuneen rahoitusvajeen vuoksi mennyt niin huonoon kuntoon, että se vaikeuttaa sekä tiestön turvallisuutta että elinkeinoelämän kuljetuksia. Perustienpidon rahoitusta on lisättävä.

Yksi kommentti to “Pirkanmaan vasemmistoliitto teki ehdokasvalintoja ja valitsi piirihallituksen”

1. Äänestäjä

Olis tosi fantsua, jos näitä eduskuntavaaliehdokkaita oltaisiin esitelty muutenkin kuin nimen, iän ja paikkakunnan mukaan. Luulisi olevan ihan peruskauraa.