Pir­kan­maan va­sem­mis­to: Ta­tu Ah­po­nen puo­lue­val­tuus­ton va­ra­pu­heen­joh­ta­jak­si, Jou­ni Sirén puo­lue­hal­li­tuk­seen

Pirkanmaan vasemmistoliitto esittää Tatu Ahposta vasemmistoliiton puoluevaltuuston varapuheenjohtajaksi.

Ahponen on 35-vuotias tamperelainen kääntäjä ja yrittäjä, jolla on monipuolinen kokemus vasemmistolaisesta järjestötoiminnasta. Ahponen haluaa korostaa vasemmistoliiton toiminnassa etenkin ympäristöpolitiikkaa ja vahvistaa vasemmiston kansainvälisiä suhteita.

–         – Vasemmiston tulee tehdä ympäristöpolitiikkaa, jossa otetaan huomioon sekä köyhät että rikkaat. Siten voimme kohdata ilmastonmuutoksen haasteet sosiaalisesti oikeudenmukaisesti.

Ahponen haluaa parantaa vasemmiston kansainvälisiä suhteita. Esimerkkinä suhteiden parantamisesta hän nostaa esiin yhteistyön Yhdysvaltain vasemmistolaisten kanssa. Ahponen toimii Euroopan vasemmistopuolueen Pohjois-Amerikka -työryhmässä.

–        – Sodan ja rauhan kysymykset, hyvinvointivaltion murentaminen ja äärioikeiston nousu ovat keskeisiä kysymyksiä maailmanlaajuisesti. Siksi vasemmisto tarvitsee vahvoja kansainvälisiä suhteita myös Euroopan unionin ulkopuolelle.

–       – Tatulla on kokemusta piirin varapuheenjohtajuudesta, puoluevaltuuston kokouksista, vasemmistonuorten toiminnasta ja ohjelmatyöstä sekä vasemmistoliitossa että vasemmistonuorissa. Siksi puoluevaltuusto saisi Tatusta hyvän varapuheenjohtajan, toteaa piirijärjestön puheenjohtajaksi valittu Virva-Mari Rask.

Pirkanmaan piiri esittää myös vasemmistoliiton varapuheenjohtajaksi Minna Minkkistä ja puoluehallituksen jäseneksi Jouni Sireniä.